ChargePanel tecknar avtal med företag i Uganda

Stockholm den 16 juni 2023

ChargePanel AB ( publ) (“ChargePanel”) och Simba Innovative LTD (”Electrify Africa”) har idag tecknat avtal om en licens av ChargePanels Enterprise tjänst. Electrify Africa kommer verka som laddoperatör i Uganda med målet att etablera verksamhet i sju länder i östafrikanska regionen inom 2 år.

Electrify Africa kommer agera både CPO och EMP genom ChargePanels plattform på den östafrikanska marknaden med start i Uganda. Uppkoppling av laddare kommer påbörjas i Ugandas huvudstad Kampala så snart onboarding in i ChargePanels plattform är genomförd vilket beräknas vara klart i juli månad.

Genom avtalet med Electrify Africa så ökar ChargePanel sin närvaro på den expansiva öst afrikanska marknaden och avtalet är av strategisk karaktär då den möjliggör expansion in i nya länder. ChargePanel har sedan tidigare ett aktivt avtal på den ugandiska marknaden.

” Att få teckna avtal med Electrify Africa känns mycket bra då de redan visat i och med sitt besök hos oss i Stockholm tidigare i våras att de är villiga att göra de nödvändiga satsningarna för att uppnå sina ambitiösa affärsmål. Det skall bli intressant att få följa deras resa på nära håll” – Peter Persson, CEO ChargePanel AB (publ)

” ChargePanels mjukvara har den funktionalitet som vi efterfrågar för att kunna agera på vår marknad, exempelvis fullt stöd för mobila betalningar. ChargePanel har även visat ett stort och genuint intresse för oss som bolag och det känns bra att ha dem som samarbetspartner”. – Yusuf Kayiwa, Director, Simba Innovative LTD